Troska o zdrowie jest ważna w każdym wieku. Warto dbać o dobrą formę. Każdy powinien też znać prawa pacjenta i umieć z nich korzystać. Nie jest łatwo poruszać się w systemie ochrony zdrowia. Wizytom u lekarza, pobytom w przychodni lub szpitalu często towarzyszy duży stres. Warto być jednak aktywnym i świadomym pacjentem. To kluczowe dla skutecznej terapii.
Ważna jest edukacja, prawidłowa komunikacja i wzajemny szacunek. Bycie świadomym pacjentem znacznie ułatwia proces leczenia, walkę z chorobą czy pobyt w placówce medycznej.
Nie bądź bierny
Świadomy pacjent jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Stanowi istotne ogniwo w całym procesie terapeutycznym – jego wiedza, zaangażowanie oraz odpowiedzialność mają znaczenie.
Pacjent świadomy to osoba, który czuwa nad procesem leczenia. Poza tym, aktualizuje wiedzę na temat swojej choroby. Zrozumienie przez niego sensu działań diagnostycznych i leczniczych sprzyja ich akceptacji oraz poprawia efektywność terapii. Świadomy pacjent to także osoba, który zna swoje obowiązki, ale też przysługujące mu prawa!
Znaj swoje prawa
Dzięki znajomości przysługujących nam praw, można zyskać poczucie większego wpływu na własne zdrowie. Warto postawić na odpowiedzialne leczenie. Należy aktywnie uczestniczyć w całym procesie. Świadomość swoich praw jest w tym bardzo ważna. Zasady te reguluje odpowiednia ustawa. Warto ją znać.
Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Wśród nich jest m.in. prawo do świadczeń zdrowotnych, informacji, poszanowania intymności, wglądu do dokumentacji medycznej czy zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
Reaguj gdy trzeba
Mamy możliwość działania! Jeżeli pacjent lub osoba go reprezentująca uzna, że prawa pacjenta zostały naruszone, powinien zareagować. Dlatego też tak ważne jest bycie aktywnym i świadomym!
Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.
Gdy – w ramach służby zdrowia – doświadczyliśmy zdarzenia, które odcisnęło na nas znaczne piętno, nie powinniśmy być bierni. Pacjenci mają prawo do dochodzenia odszkodowania za błędy medyczne / błędy lekarskie. To sprawy skomplikowane, ale są szansą na rekompensatę.
Przedstawione tu informacje mają charakter ogólnikowy. Nie mogą być traktowane jako substytut wiedzy specjalistycznej, dlatego warto zwrócić się do źródeł, by poszukać profesjonalnej porady i pomocy. Więcej na ten temat: https://prawapacjenta.org/odszkodowanie-za-blad-medyczny-lekarski/.
artykuł partnerski, autor: Urocznica, zdjęcia: Pixabay
Recenzja: „Zdrowie na cały rok 2023. Terminarz” Zbigniew T. Nowak
Bardzo przydatny wpis.
🙂
U Ciebie, kolejny przydatny artykuł dla każdego z nas.
To tematyka, która dotyka każdego.
Jestem świadomym pacjentem Urocznico, a przynajmniej się staram. Pozdrawiam w środę – po 40 minutach większych zakupów. Dziś opinia “Prowadź swój pług przez kości Umarłych” Tokarczuk 🙂
Super. 🙂
Ciekawe i przydatne informacje.
🙂